Otázky a odpovědi

EU štítky pneumatik

Označení pneumatik EU uvádí důležité informace o bezpečnostních a ekologických parametrech pneumatiky. Podobně jako označení energetické kategorie u kuchyňských spotřebičů usnadňuje nové označení EU porovnání pneumatik z hlediska přilnavosti na mokru, úspory paliva a hlučnosti.

EU štítky pneumatik

Úspora paliva

Míra valivého odporu pneumatiky, která má vliv na efektivitu spotřeby paliva vozidla. Hodnotí se od A (nejvyšší hodnocení) do G (nejnižší hodnocení).

EU štítky pneumatikEU štítky pneumatik

Přilnavost za mokra

Hodnota schopnosti pneumatiky brzdit na mokré vozovce. Přilnavost za mokra se hodnotí od A (nejvyšší hodnocení) do F (nejnižší hodnocení).

EU štítky pneumatikEU štítky pneumatik

Hlučnost

Vnější hluk vydávaný pneumatikou se měří v decibelech. Třída hlučnosti pneumatik je uvedena v podobě černých zvukových vln v počtu od jedné (tiché) do tří (hlasité).

EU štítky pneumatik

Kde najdu označení pneumatik EU?
Od listopadu 2012 bude na všech pneumatikách (vyrobených v listopadu 2012 a dále) umístěný štítek označení pneumatik EU.

Typový list

Typový list

Typový list je dokument na jehož základě je možné zapsaní rozměru kol do technického průkazu jako dalšího alternativního rozměru, zapsání je včetně příslušných pneumatik. Typový list, TÜV protokol není potřeba pokud již máte příslušný rozměr kola (6,0x15, 6,5x16, apod.) a pneumatik zapsaný v technickém průkazu /TP/. Důležité je, aby v TP byl potřebný rozměr pneumatik a velikost (výška) disku.

Typový list JE MOŽNÉ KOUPIT POUZE K SADĚ ALU KOL (kde je v sekci homologace uvedeno: Typový list: ANO), nelze koupit samostatně, případně dodatečně.

POSTUP zápisu do TP (technického průkazu):

  • namontujete kola na Vaše vozidlo
  • navštívíte stanici technické kontroly (STK). Sebou mějte velký technický průkaz (TP) a dodaný typový list+dokumenty. Zde Vám typový list potvrdí.
  • navštívíte dopravní inspektorát. Sebou mějte stejné dokumety jako na STK. Na základě těchto dokumentů Vám zapíší nový rozměr ALU kol a pneumatik do velkého TP.

Povinné použití zimních pneumatik

  • V období od 1. listopadu do 31. března mají všechna motorová vozidla užívající pozemní komunikace (tedy silnice všech tříd) povinnost mít na vozidle zimní pneumatiky, a to za předpokladu, že je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo v případě, kdy je možné dle počasí předpokládat, že tato situace nastane v době provozu vozidla na komunikacích.
  • Konkrétně to je v případech, kdy venkovní teplota klesne pod 4 st. C, sněží nebo mrholí, popřípadě prší při nízkých teplotách, mostní konstrukce mají teplotu pod bodem mrazu anebo je silnice ošetřena solí (která má účinnost pouze do 7 st. C).
  • Dle výkladu zákona by tedy neměla policie uplatňovat sankce v případě, že v tomto období bude například jasné počasí a 15 stupňů nad nulou.
  • Motorová vozidla s maximální přípustnou hmotností do 3500 kg mají povinnost použití zimních pneu na všech kolech s hloubkou dezénu nejméně 4mm.
  • Motorová vozidla s maximální přípustnou hmotností nad 3500 kg musí mít do zimních pneumatik obuta všechna kola hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly a minimální hloubkou dezénu dezénových drážek 6mm.
  • Tato pravidla však neplatí pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí.

VE ZKRATCE:

Zimní pneumatiky - šířka dezénu
Všechna kola osobních vozidel musí být opatřena zimními koly s hloubkou dezénu nejméně 4 mm.

Doba trvání nařízení
Nařízení platí pro hlavní zimní období, které trvá od 1. listopadu 20xx do 31. března 20xx.

Nová dopravní značka - Zimní výbava
Stávající časové omezení může být na definovaných úsecích rozšířeno i na delší časový interval pomocí příkazových značek „povinnost zimní výbavy“.

Značení

Povinné zimní pneumatiky pro vozidla nad 3.5 tuny
Vozidlo nad 3.5 tuny musí být opatřeno zimními pneumatikami na hnací nápravě s hloubkou dezénu nejméně 6 mm.

Nutnost použití zimních pneumatik dle zákona
Řidič je povinen použít zimní kola především pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu nebo ledu nebo lze předpokládat, že tato situace nastane během jízdy.

Minimální hloubka dezénu v zahraničí (EU)

Hloubka dezénu je totožná s ČR = 1,6mm vyjma těchto států: Slovensko, Chorvatsko, Maďarsko = 1,0mm

Kdy je vhodné období na přezutí na zimní pneumatiky a naopak

Vzhledem k uplatnění značky „zimní výbava“ je tato radu jen informativní, ale platí, že hranicí přezouvání sezónních pneu je 7°C. Pod touto hranicí letní pneumatiky tuhnou a ztrácí přilnavost k vozovce. Tak se zvyšuje riziko nehody. Pokud tedy denní teploty klesnou pod 7°C nastává pro motoristu ten pravý čas přezout na zimní pneumatiky. V případě, že průměrné denní teploty jsou nad 7°C nastává čas přezutí na letní pneumatiky.

Jaký by měl být v pneumatikách tlak

Správný tlak je důležitým faktorem, jak z hlediska bezpečnosti tak i dlouhé životnosti pneumatik. Kontrolu tlaku je třeba provádět v době, kdy jsou pneumatiky chladné.

Kontrolu tlaku provádějte pravidelně, přibližně jednou za čtrnáct dní.

Pokles tlaku může být způsoben

  • přirozeným unikáním vzduchu stěnami pneumatiky,
  • poklesem teploty okolního prostředí,
  • malými perforacemi, které u pneumatik bez duše sice nevedou k okamžitému vypuštění, ale časem mohou vést k nenapravitelnému poškození pneumatiky, k němuž jízdou s nedostatečně nahuštěnou pneumatikou dochází.

Tlak radiálních pneumatik automobilů: Pokud nemáte k dispozici speciální návod k tahání přívěsu od výrobce automobilu, je třeba zadní pneumatiky nahustit na tlak pro "plně naloženo". V případě, že tlak pro "plně naloženo" je stejný jako "standardní" tlak, je třeba ve srovnání se "standardním" tlakem zvýšit tlak v zadních pneumatikách o 4 až 7 psi (0,3 - 0,5 bar), a to v chladném stavu.

Tlak v pneumatikách karavanů a přívěsů: Pokud nemáte k dispozici návod od výrobce karavanu nebo přívěsu, obraťte se na společnost Michelin, musíte však uvést přesné rozměry pneumatiky (včetně indexu nosnosti) a udat skutečné zatížení nápravy, které mají tyto pneumatiky nést (například zvážením na mostní váze).

Osazování zimních pneumatik na všechny čtyři kola

V zimě řidiči bývají často v pokušení obout zimní pneumatiky pouze na hnací nápravu, aby se zvýšil výkon při rozjíždění. Ale osazením pouze hnací nápravy se nezajistí dostatečný výkon a optimální bezpečnost:

  • se zimními pneumatikami, nasazenými pouze na přední nápravu, je trakce na zadní nápravě o hodně menší, a tím při vyjíždění riskujete smyk (zadní nápravy).
  • pokud osadíte zimními pneumatikami pouze zadní nápravu, mohlo by se stát, že při projíždění zatáčkou pojedete stále rovně.

Uložení zimních pneumatik na konci zimy

Provedení následujících opatření vám pomůže uchovat zimní pneumatiky v perfektním stavu přes letní sezónu až do další zimy:

Před demontáží kol byste si měli poznamenat, na které pozici podvozku byly používány. Díky tomu budete moci příští zimu vyměnit přední pneumatiky za zadní a naopak, aby se vyrovnalo jejich opotřebení.

Kola i pneumatiky omyjte vodou a pečlivě vysušte, aby nedocházelo ke korozi.

Pokud v drážkách pneumatiky najdete kamínky, odstraňte je.

Jsou-li pneumatiky namontované na ráfcích, uskladněte je buď zavěšené nebo položené: pokud jsou odmontované z ráfků, skladujte je nastojato nebo na plocho.

Pneumatiky je třeba skladovat mimo dosah světla, nejlépe v chladné a suché místnosti. Především je nutné dát pozor, aby nebyly umístěny poblíž rozpouštědel (palivo, oleje apod.).

Co dělat pro nejdelší životnost pneumatiky

Tlak v pneumatikách kontrolujte každých čtrnáct dnů nebo alespoň jednou za měsíc,především před delší rychlou jízdou. Správný tlak je významným faktorem z hlediska bezpečnosti i životnosti pneumatiky. Tato kontrola by měla být prováděna "za studena" (před jízdou mají pneumatiky teplotu okolí). Nezapomeňte také na rezervu a držte se doporučení výrobce.

Při každé výměně pneumatiky je třeba vyměnit i ventil. Zaručuje totiž vzduchotěsnost a přispívá k životnosti pneumatiky. Vlivem odstředivé síly dochází k jeho opotřebení.

Vyvážení je důležité pro potlačování vibrací. Pomáhá zabraňovat předčasnému opotřebení pneumatik, ale také závěsů, řízení a ložisek kol.

Zkontrolujte geometrii vozu kol a stejně tak i geometrii náprav (sbíhavost a odklon). Tím se můžete vyhnout nepravidelnému nebo abnormálně rychlému opotřebení pneumatik. Špatná geometrie způsobuje abnormální opotřebení

Jsou mé pneumatiky opetřebované?

Symbol panáčka panáček Michelin na bočnicích pneumatik Michelin označuje umístění indikátorů opotřebení běhounu, které se nacházejí v každé hlavní dezénové drážce.

Opotřebení penumatik

Indikátory opotřebení jsou malé přechodové můstky uvnitř drážek dezénu. V okamžiku, kdy dezén splyne s můstky, neboli dosáhne hloubky 1,6 mm, má pneumatika minimální hloubku dezénu předepsanou zákonem a musí být neprodleně vyměněna. Pod tuto hranici porušujete zákon.

Opotřebení penumatik

U zimních pneumatik Michelin označuje umístění indikátorů opotřebení pro zimní podmínky symbol ve tvaru sněhové vločky. Jejich hloubka je 4 mm. Aby byla zachována optimální přilnavost na sněhu jak při brzdění, tak při záběru, doporučujeme zimní pneumatiky vyměnit v okamžiku, kdy hloubka dezénu dosáhne těchto indikátorů opotřebení.

Opotřebení penumatik

Zkratky pneumatik

Systém RunOnFlat, dojezdové pneumatiky. Možnost montovat na automobily s monitorem tlaku pneumatik
RFT - Bridgestone DSST - Dunlop R/F - Pirelli
ROF - Goodyear RunFlat - Nokia SSR - Continental
ZP, PAX - Michelin    
Značení terénních pneumatik
A/T - do jakýchkoliv podmínek AW - do kažkého počasí H/T - pro silniční provoz
M/T - pro terénní provoz M/S, M+S - do zimních podmínek  
Bočnice
OWT - bílé obrysy písmen RW (OWT) - bílé nápisy na bočnici RB (RBT) - černý nápis na bočnici
RY - žlutý nápis na bočnici WW - bílá bočnice  
Druh pneumatiky
FR - pneu se silnější ochranou ráfku RF - zesílené provedení pneumatiky, zvýšená nosnost ML - ochrana bočnice (pryžový pásek na bočnici), chrání bočnici pneumatiky proti poškození, zejména o obrubník
XL - označení pneumatiky se zvýšeným indexem nosnosti FRD - zesílené provedení * - použití BMW
M0 - Mercedes A - Toyota Auris A0 - Audi
N0,N1,N2,N3 - Porsche, VW Touareg C1 - Chrysler RO1 - Audi Quattro
K1 - Ferrari FERR - Ferrari ROOLLS - Rolls Royce

Co je pneumatika

Pneumatika je celek složený z několika součástí, jinými slovy, je to neoddělitelný soubor materiálů s velmi odlišnými vlastnostmi, jejichž výroba vyžaduje velkou přesnost. Pneumatika se skládá z následujících polotovarů:

  1. Vnitřní vložka. Vrstva vzduchotěsné syntetické pryže.Nachází se uvnitř pneumatiky a má stejnou funkci jako duše, která se používala u starších typů pneumatik.
  2. Vrstva kostry.Tato kostra se skládá z tenkých textilních vláken, uložených rovnoběžně vedle sebe a zalitých do pryže. Tyto textilní vlákna jsou klíčovou složkou ve struktuře pneumatiky a zajišťují její odolnost proti tlaku. Tkanina jedné automobilové pneumatiky obsahuje asi 1400 vláken, z nichž každé může odolávat síle 15 kg.
  3. Patka pláště.Její úlohou je přenášet točivý moment motoru a brzdění z ráfku pneumatiky až na styčnou plochu pneumatiky s vozovkou.
  4. Patní lana, kterými je patka vyztužena, pomáhají držet pneumatiku na ráfku. Mohou nést zátěž až 1800 kg bez rizika přetržení.
  5. Ohebné pryžové bočnice pomáhají chránit pneumatiku proti nárazům které by mohly poškodit plášť, například proti menším nárazům o obrubníky, výmoly atd. Místo, kde se pneumatika dotýká ráfku, je zpevněno tvrdou gumou.
  6. Nárazníky.Zpevněné jemnými, velmi pevnými ocelovými lanky mezi dvěma vrstvami pryže. Tyto 2 vrstvy (někdy jich bývá i větší počet) jsou přilepené k sobě a k ploše běhounu a svírají spolu úhel asi 60º. Ocelová lanka kříží tkaninu pláště a tvoří s ní výztužné trojúhelníky. Tato metoda, která se nazývá triangulace, přispívá k pevnosti koruny. Tyto nárazníky výztužné vrstvy obemykají pneumatiku po celém jejím obvodu a mají velmi složitou úlohu: kolem obvodu pneumatiky musí mít dostatečnou pevnost, aby nebyly nataženy odstředivou silou, a tímto způsobem zachovávají průměr pneumatiky za všech podmínek. Rovněž musí být pevné i v příčném směru, aby odolávaly tlakům a namáhání při změně směru jízdy. Zároveň musí být ve svislém směru dostatečně ohebné, aby "absorbovaly" deformace způsobené nerovnostmi povrchu a jinými překážkami. Při výrobě těchto vrstev je třeba přilepit ocel k pryži. To je sice velmi obtížné, ale společnosti Michelin se podařilo docílit dokonalé soudržnosti mezi těmito různorodými materiály, což je bezpodmínečným předpokladem úspěchu.
  7. Na náraznících leží běhoun. To je vzorkovaná část pneumatiky, která je v kontaktu s vozovkou. V místě kontaktu musí být běhoun schopen odolávat značným tlakům. Směs běhounu musí být schopna uchycení na všech typech povrchu, odolávat opotřebení a obrušování a měla by se co nejméně zahřívat.

A nyní zbývá pouze vytvarovat vzorek dezénu a všechny výše zmíněné polotovary vulkanizovat do jednoho výsledného produktu, kterým je kompletní pneumatika.

Značení pneumatik

Značení pneumatik

195/65 R15 91T: 195- - Jmenovitá šířka pneumatiky (mm). 65 - Profilové číslo (%). R - Označení radiální konstrukce. 15 - Jmenovitý průměr ráfků v palcích. 91 - Index nosnosti. T - Kategorie rychlosti.

Značení pneumatik

1 - Ochranná značka. 2 - Obchodní značka výrobku. 3 - Označení rozměru pláště. 4 - Homologační znak a číslo země. 5 - Indikátor opotřebení. 6 - Nosnost pneumatiky v kg a dovolené huštění pneumatiky. 7 - Označení země výroby.

Index nosnosti

Je to číslo určující maximální nosnost pneumatiky při rychlosti určené kategorií rychlosti za daných specifických podmínek.

LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg
70 335 85 515 100 800 115 1215 130 1900 145 2900
71 345 86 530 101 825 116 1250 131 1950 146 3000
72 355 87 545 102 850 117 1285 132 2000 147 3075
73 365 88 560 103 875 118 1320 133 2060 148 3150
74 375 89 580 104 900 119 1360 134 2120 149 3250
75 387 90 600 105 925 120 1400 135 2180 150 3350
76 400 91 615 106 950 121 1450 136 2240 151 3450
77 412 92 630 107 975 122 1500 137 2300 152 3550
78 425 93 650 108 1000 123 1550 138 2360 153 3650
79 437 94 670 109 1030 124 1600 139 2430 154 3750
80 450 95 690 110 1060 125 1650 140 2500 155 3875
81 462 96 710 111 1090 126 1700 141 2575 156 400
82 475 97 730 112 1120 127 1750 142 2650 157 4125
83 487 98 750 113 1150 128 1800 143 2725 158 4250
84 500 99 775 114 1180 129 1850 144 2800 159 4375

Index rychlosti

Je maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Symbol kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.

Symbol Km/h Symbol Km/h
A1 5 L 120
A2 10 M 130
A3 15 N 140
A4 20 P 150
A5 25 Q 160
A6 30 R 170
A7 35 S 180
A8 40 T 190
B 50 U 200
D 65 H 210
E 70 V 240
G 90 W 270
J 100 Y 300
K 110 ZR >240

Struktura pneumatiky

Struktura pneumatikyDiagonální konstrukce -tento příčný řez zobrazuje diagonální konstrukci pneumatiky. Několik textilních vrstev je položeno šikmo od jednoho patkového lana k druhému ve střídavém směru. Počet vrstev záleží na rozměru pneumatiky a na její nosnosti. Proužky jsou vrstveny stejným způsobem na bočnicích i na koruně pneumatiky.

Struktura pneumatikyRadiální konstrukce - radiální struktura se skládá z vrstvy složené z proužků textilu. Každý proužek je umístěn v úhlu 90° ke směru pohybu pneumatiky. Na koruně pneumatiky je tato kordová tkanina zakončená pásem koruny, vytvořeným z několika vrstev vyztužených ocelovými nárazníky. Tyto korunní vrstvy jsou položeny na sebe tak, aby se překrývaly v různých úhlech. Jednotlivé vrstvy jsou pokládány jiným způsobem na koruně a na bočnicích, takže každá část pneumatiky je speciálně řešena k výkonu své funkce.

Opotřebení pneumatik

Protože hloubka dezénu pneumatik se v průběhu užívání snižuje, brzdná dráha vozidla zejména na mokré vozovce je podstatně delší. Nebezpečí aquaplaningu (tj. ztráty kontaktu vozidla s vozovkou v důsledku vodního klínu mezi pneumatikou a povrchem vozovky) se proto zvyšuje u pneumatik s malou zbytkovou hloubkou dezénové drážky. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je proto nanejvýš důležité včas vyměnit ojetou pneumatiku za novou, tj. dokud zbytková respektive bezpečnostní hloubka drážky není menší než 1,6 mm.

Úroveň minimální bezpečnostní hloubky drážky signalizují tzv. indikátory opotřebení, což jsou výstupky na dně drážek vysoké rovněž 1 ,6 mm.

Rovnoměrné opotřebení běhounu všech pneumatik na vozidle prodlužuje jejich životnost, zvyšuje tak ekonomiku provozu a přispívá i k vyšší bezpečnosti provozu. Zejména u vozidel s předním náhonem doporučujeme proto záměnu pneumatik z přední nápravy na zadní a naopak v určitých pravidelných intervalech (např. po ujetí 5 000 km) při zachování smyslu otáčení kol.

Co je ALU kolo

6,5J x 16 5x112 ET37: 6,5 - Šířka ráfku v palcích. J - Typ tvaru patice (pro téměř všechny ALU je J). 16 - Průměr disku v palcích (1palec=25,4mm). 5 - Počet děr. 112 - Průměr roztečné kružnice v mm. ET - ET (einpresstiefe=zális) v mm, vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné dělící roviny.

Co je ALU kolo

Zkratky ALU kol

H2 - Bezpečností výstupek (zabraňuje svléknutí pneumatiky z ráfku)

Středový otvor (center bore) - Většinou se u ALU kol neudává
U většiny ALU kol je univerzální a vymezuje se na potřebný průměr pomocí centrovacích kroužků

Centrovací (vymezovací) kroužek - Jsou dodávané zdarma, pokud jsou potřebné na Vaše auto (některé ALU kola mají středový otvor shodný jako Vaše vozidlo). Slouží k zredukování univerzálního středového otvoru v ALU kole na průměr Vašeho vozidla

Multidisk systém

Multidisk systém

Alu kola jsou vyráběna v jedné rozteči a ET (např. 5x112 - ET70) a na Vámi požadovanou rozteč a ET (např. 5x114,3 - ET40) se použije multidisk systému. Systém multidisk je již započítán v ceně kola. Detail uchycení kola pomocí multidisk systému viz. obrázek

Ráfek kola s rozšířeným bezpečnostním 'humpem' EH2+

Ráfek kola

Rozšířený bezpečnostní 'hump' EH2+ je nejnovější inovací v designu 'humpu'. Ve spolupráci s runflatovou pneumatikou 'hump' EH2+ zaručuje, že se pneumatika nesesune z ráfku kola při náhlém poklesu tlaku pneumatiky. Samozřejmě se mohou použít i nerunflatové pneumatiky, v tom případě ale výše uvedená výhoda neplatí.

Šrouby/matice

Jsou dodávané ke každým ALU kolům zdarma, k ocelovým kolům nikoliv. Šrouby/matice ALU kol zpravidla nelze použít na ocelová kola, ani naopak.

Šrouby/matice k ALU kolům nejsou dodávané v případě přesně vrtaných kol, protože u nich lze použít šrouby originálních disků je zde také o to snížená cena.

Druhou výjimkou jsou zpravidla italské vozidla. Pro tyto značky je menší sortiment ALU kol a v některých případech lze použít šrouby pro změnu rozteče (zpravidla ze 4/100 na 4/98). Tyto šrouby mají zpravidla oproti standardním šroubům excentrické podložky. Tyto šrouby nejsou zpravidla dodávané k ALU kolům zdarma, příplatek je zpravidla 800-1200Kč.

Pokud je těchto šroubů potřeba, je napsaná poznámka v popisu ALU kola.

Příklad značení - M12x1,25 x24:M12 = průměr závitu v mm (M – metrický závit). Dosedací plocha (např. kuželová 60°, kulová R13, R14). 24 = délka závitu v mm. Délka šroubu v mm. Klíč (např.: 17 nebo 19)


Novinky

Borbet W ve velikosti 16

Borbet W ve velikosti 16" a 17" = kola zrozená pro VW T-Roc

Kola Borbet W udělají z Vašeho VW T-Roc obdivované vozidlo....

NOVINKA!! Kola UTECA od AUTEC

NOVINKA!! Kola UTECA od AUTEC

Již brzo budeme mít v nabídce novinková kola od AUTEC označená jako model UTECA. Kola určená především pro SUV např.: • ...

Archiv novinek »

O obchodě CARSPNEU.cz

CARSPNEU.cz je jedním z nejspolehlivějších prodejců pneumatik a alu kol v České republice. V nabídce najdete ALU kola známých značek, na některé máme výhradní zastoupení pro ČR. Najít můžete značky Platin, Proline (PLW), CMS, Borbet, DBV, Wheelworld, OXXO, Alutec, Anzio ASA, ATS, Autec, Brock, RC Design, Rial, Rondell, ITwheels a další. V sortimentu máme pneumatiky osobní, SUV, dodávkové, nákladní a všech prémiových a dalších kvalitních výrobců. Obchod je také prodejcem autolednic, měničů a dalšího zboží značky německého výrobce Waeco.

Úvod | Ochrana osobních údajů | Obchodní podmínky | Otázky a odpovědi | Reklamace | Výrobci | Kontakty

Copyright © 2007-2018 CARSPNEU.cz, všechna práva vyhrazena