Otázky a odpovědi
EU štítky pneumatik
Označení pneumatik EU uvádí důležité informace o bezpečnostních a ekologických parametrech pneumatiky. Podobně jako označení energetické kategorie u kuchyňských spotřebičů usnadňuje nové označení EU porovnání pneumatik z hlediska přilnavosti na mokru, úspory paliva a hlučnosti.
Úspora paliva
Míra valivého odporu pneumatiky, která má vliv na efektivitu spotřeby paliva vozidla. Hodnotí se od A (nejvyšší hodnocení) do G (nejnižší hodnocení).
Přilnavost za mokra
Hodnota schopnosti pneumatiky brzdit na mokré vozovce. Přilnavost za mokra se hodnotí od A (nejvyšší hodnocení) do F (nejnižší hodnocení).
Hlučnost
Vnější hluk vydávaný pneumatikou se měří v decibelech. Třída hlučnosti pneumatik je uvedena v podobě černých zvukových vln v počtu od jedné (tiché) do tří (hlasité).
Kde najdu označení pneumatik EU?
Od listopadu 2012 bude na všech pneumatikách (vyrobených v
listopadu
2012 a dále) umístěný štítek označení pneumatik EU.
Typový list
Dokument na jehož základě je možné zapsaní rozměru kol do technického průkazu jako dalšího alternativního rozměru, zapsání je včetně příslušných pneumatik. Typový list není potřeba pokud již máte příslušný rozměr kol a ET (např.6,0x15-ET40, 6,5x16-ET46, apod.) zapsaný v technickém průkazu /TP/.
Typový list JE MOŽNÉ KOUPIT POUZE K SADĚ ALU KOL (kde je v sekci homologace uvedeno: Typový list: ANO), nelze koupit samostatně, případně dodatečně.
POSTUP zápisu do TP (technického průkazu):
- namontujete kola na Vaše vozidlo
- navštívíte stanici technické kontroly (STK). Sebou mějte velký technický průkaz (TP) a dodaný typový list+dokumenty. Zde Vám typový list potvrdí.
- navštívíte dopravní inspektorát. Sebou mějte stejné dokumety jako na STK. Na základě těchto dokumentů Vám zapíší nový rozměr ALU kol a pneumatik do velkého TP.
Povinné použití zimních pneumatik
- V období od 1. listopadu do 31. března mají všechna motorová vozidla užívající pozemní komunikace (tedy silnice všech tříd) povinnost mít na vozidle zimní pneumatiky, a to za předpokladu, že je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo v případě, kdy je možné dle počasí předpokládat, že tato situace nastane v době provozu vozidla na komunikacích.
- Konkrétně to je v případech, kdy venkovní teplota klesne pod 4 st. C, sněží nebo mrholí, popřípadě prší při nízkých teplotách, mostní konstrukce mají teplotu pod bodem mrazu anebo je silnice ošetřena solí (která má účinnost pouze do 7 st. C).
- Dle výkladu zákona by tedy neměla policie uplatňovat sankce v případě, že v tomto období bude například jasné počasí a 15 stupňů nad nulou.
- Motorová vozidla s maximální přípustnou hmotností do 3500 kg mají povinnost použití zimních pneu na všech kolech s hloubkou dezénu nejméně 4mm.
- Motorová vozidla s maximální přípustnou hmotností nad 3500 kg musí mít do zimních pneumatik obuta všechna kola hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly a minimální hloubkou dezénu dezénových drážek 6mm.
- Tato pravidla však neplatí pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí.
VE ZKRATCE:
Zimní pneumatiky - šířka dezénu
Všechna kola osobních vozidel musí být
opatřena
zimními koly s hloubkou dezénu nejméně 4 mm.
Doba trvání nařízení
Nařízení platí pro hlavní zimní období, které trvá od 1.
listopadu 20xx do 31. března 20xx.
Nová dopravní značka - Zimní výbava
Stávající časové omezení může být na
definovaných úsecích rozšířeno i na delší časový interval pomocí příkazových značek „povinnost zimní
výbavy“.
Povinné zimní pneumatiky pro vozidla nad 3.5 tuny
Vozidlo nad 3.5 tuny musí
být
opatřeno zimními pneumatikami na hnací nápravě s hloubkou dezénu nejméně 6 mm.
Nutnost použití zimních pneumatik dle zákona
Řidič je povinen použít zimní
kola
především pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu nebo ledu nebo lze předpokládat, že
tato
situace nastane během jízdy.
Minimální hloubka dezénu v zahraničí (EU)
Hloubka dezénu je totožná s ČR = 1,6mm vyjma těchto států: Slovensko, Chorvatsko, Maďarsko = 1,0mm
Kdy je vhodné období na přezutí na zimní pneumatiky a naopak
Vzhledem k uplatnění značky „zimní výbava“ je tato radu jen informativní, ale platí, že hranicí přezouvání sezónních pneu je 7°C. Pod touto hranicí letní pneumatiky tuhnou a ztrácí přilnavost k vozovce. Tak se zvyšuje riziko nehody. Pokud tedy denní teploty klesnou pod 7°C nastává pro motoristu ten pravý čas přezout na zimní pneumatiky. V případě, že průměrné denní teploty jsou nad 7°C nastává čas přezutí na letní pneumatiky.
Jaký by měl být v pneumatikách tlak
Správný tlak je důležitým faktorem, jak z hlediska bezpečnosti tak i dlouhé životnosti pneumatik. Kontrolu tlaku je třeba provádět v době, kdy jsou pneumatiky chladné.
Kontrolu tlaku provádějte pravidelně, přibližně jednou za čtrnáct dní.
Pokles tlaku může být způsoben
- přirozeným unikáním vzduchu stěnami pneumatiky,
- poklesem teploty okolního prostředí,
- malými perforacemi, které u pneumatik bez duše sice nevedou k okamžitému vypuštění, ale časem mohou vést k nenapravitelnému poškození pneumatiky, k němuž jízdou s nedostatečně nahuštěnou pneumatikou dochází.
Tlak radiálních pneumatik automobilů: Pokud nemáte k dispozici speciální návod k tahání přívěsu od výrobce automobilu, je třeba zadní pneumatiky nahustit na tlak pro "plně naloženo". V případě, že tlak pro "plně naloženo" je stejný jako "standardní" tlak, je třeba ve srovnání se "standardním" tlakem zvýšit tlak v zadních pneumatikách o 4 až 7 psi (0,3 - 0,5 bar), a to v chladném stavu.
Tlak v pneumatikách karavanů a přívěsů: Pokud nemáte k dispozici návod od výrobce karavanu nebo přívěsu, obraťte se na společnost Michelin, musíte však uvést přesné rozměry pneumatiky (včetně indexu nosnosti) a udat skutečné zatížení nápravy, které mají tyto pneumatiky nést (například zvážením na mostní váze).
Osazování zimních pneumatik na všechny čtyři kola
V zimě řidiči bývají často v pokušení obout zimní pneumatiky pouze na hnací nápravu, aby se zvýšil výkon při rozjíždění. Ale osazením pouze hnací nápravy se nezajistí dostatečný výkon a optimální bezpečnost:
- se zimními pneumatikami, nasazenými pouze na přední nápravu, je trakce na zadní nápravě o hodně menší, a tím při vyjíždění riskujete smyk (zadní nápravy).
- pokud osadíte zimními pneumatikami pouze zadní nápravu, mohlo by se stát, že při projíždění zatáčkou pojedete stále rovně.
Uložení zimních pneumatik na konci zimy
Provedení následujících opatření vám pomůže uchovat zimní pneumatiky v perfektním stavu přes letní sezónu až do další zimy:
Před demontáží kol byste si měli poznamenat, na které pozici podvozku byly používány. Díky tomu budete moci příští zimu vyměnit přední pneumatiky za zadní a naopak, aby se vyrovnalo jejich opotřebení.
Kola i pneumatiky omyjte vodou a pečlivě vysušte, aby nedocházelo ke korozi.
Pokud v drážkách pneumatiky najdete kamínky, odstraňte je.
Jsou-li pneumatiky namontované na ráfcích, uskladněte je buď zavěšené nebo položené: pokud jsou odmontované z ráfků, skladujte je nastojato nebo na plocho.
Pneumatiky je třeba skladovat mimo dosah světla, nejlépe v chladné a suché místnosti. Především je nutné dát pozor, aby nebyly umístěny poblíž rozpouštědel (palivo, oleje apod.).
Co dělat pro nejdelší životnost pneumatiky
Tlak v pneumatikách kontrolujte každých čtrnáct dnů nebo alespoň jednou za měsíc,především před delší rychlou jízdou. Správný tlak je významným faktorem z hlediska bezpečnosti i životnosti pneumatiky. Tato kontrola by měla být prováděna "za studena" (před jízdou mají pneumatiky teplotu okolí). Nezapomeňte také na rezervu a držte se doporučení výrobce.
Při každé výměně pneumatiky je třeba vyměnit i ventil. Zaručuje totiž vzduchotěsnost a přispívá k životnosti pneumatiky. Vlivem odstředivé síly dochází k jeho opotřebení.
Vyvážení je důležité pro potlačování vibrací. Pomáhá zabraňovat předčasnému opotřebení pneumatik, ale také závěsů, řízení a ložisek kol.
Zkontrolujte geometrii vozu kol a stejně tak i geometrii náprav (sbíhavost a odklon). Tím se můžete vyhnout nepravidelnému nebo abnormálně rychlému opotřebení pneumatik. Špatná geometrie způsobuje abnormální opotřebení
Jsou mé pneumatiky opetřebované?
Symbol panáčka panáček Michelin na bočnicích pneumatik Michelin označuje umístění indikátorů opotřebení běhounu, které se nacházejí v každé hlavní dezénové drážce.
Indikátory opotřebení jsou malé přechodové můstky uvnitř drážek dezénu. V okamžiku, kdy dezén splyne s můstky, neboli dosáhne hloubky 1,6 mm, má pneumatika minimální hloubku dezénu předepsanou zákonem a musí být neprodleně vyměněna. Pod tuto hranici porušujete zákon.
U zimních pneumatik Michelin označuje umístění indikátorů opotřebení pro zimní podmínky symbol ve tvaru sněhové vločky. Jejich hloubka je 4 mm. Aby byla zachována optimální přilnavost na sněhu jak při brzdění, tak při záběru, doporučujeme zimní pneumatiky vyměnit v okamžiku, kdy hloubka dezénu dosáhne těchto indikátorů opotřebení.
Zkratky pneumatik
Systém RunOnFlat, dojezdové pneumatiky. Možnost montovat na automobily s monitorem tlaku pneumatik | ||
---|---|---|
RFT - Bridgestone | DSST - Dunlop | R/F - Pirelli |
ROF - Goodyear | RunFlat - Nokia | SSR - Continental |
ZP, PAX - Michelin |
Značení terénních pneumatik | ||
---|---|---|
A/T - do jakýchkoliv podmínek | AW - do kažkého počasí | H/T - pro silniční provoz |
M/T - pro terénní provoz | M/S, M+S - do zimních podmínek |
Bočnice | ||
---|---|---|
OWT - bílé obrysy písmen | RW (OWT) - bílé nápisy na bočnici | RB (RBT) - černý nápis na bočnici |
RY - žlutý nápis na bočnici | WW - bílá bočnice |
Druh pneumatiky | ||
---|---|---|
FR - pneu se silnější ochranou ráfku | RF - zesílené provedení pneumatiky, zvýšená nosnost | ML - ochrana bočnice (pryžový pásek na bočnici), chrání bočnici pneumatiky proti poškození, zejména o obrubník |
XL - označení pneumatiky se zvýšeným indexem nosnosti | FRD - zesílené provedení | * - použití BMW |
M0 - Mercedes | A - Toyota Auris | A0 - Audi |
N0,N1,N2,N3 - Porsche, VW Touareg | C1 - Chrysler | RO1 - Audi Quattro |
K1 - Ferrari | FERR - Ferrari | ROOLLS - Rolls Royce |
Co je pneumatika
Pneumatika je celek složený z několika součástí, jinými slovy, je to neoddělitelný soubor materiálů s velmi odlišnými vlastnostmi, jejichž výroba vyžaduje velkou přesnost. Pneumatika se skládá z následujících polotovarů:
- Vnitřní vložka. Vrstva vzduchotěsné syntetické pryže.Nachází se uvnitř pneumatiky a má stejnou funkci jako duše, která se používala u starších typů pneumatik.
- Vrstva kostry.Tato kostra se skládá z tenkých textilních vláken, uložených rovnoběžně vedle sebe a zalitých do pryže. Tyto textilní vlákna jsou klíčovou složkou ve struktuře pneumatiky a zajišťují její odolnost proti tlaku. Tkanina jedné automobilové pneumatiky obsahuje asi 1400 vláken, z nichž každé může odolávat síle 15 kg.
- Patka pláště.Její úlohou je přenášet točivý moment motoru a brzdění z ráfku pneumatiky až na styčnou plochu pneumatiky s vozovkou.
- Patní lana, kterými je patka vyztužena, pomáhají držet pneumatiku na ráfku. Mohou nést zátěž až 1800 kg bez rizika přetržení.
- Ohebné pryžové bočnice pomáhají chránit pneumatiku proti nárazům které by mohly poškodit plášť, například proti menším nárazům o obrubníky, výmoly atd. Místo, kde se pneumatika dotýká ráfku, je zpevněno tvrdou gumou.
- Nárazníky.Zpevněné jemnými, velmi pevnými ocelovými lanky mezi dvěma vrstvami pryže. Tyto 2 vrstvy (někdy jich bývá i větší počet) jsou přilepené k sobě a k ploše běhounu a svírají spolu úhel asi 60º. Ocelová lanka kříží tkaninu pláště a tvoří s ní výztužné trojúhelníky. Tato metoda, která se nazývá triangulace, přispívá k pevnosti koruny. Tyto nárazníky výztužné vrstvy obemykají pneumatiku po celém jejím obvodu a mají velmi složitou úlohu: kolem obvodu pneumatiky musí mít dostatečnou pevnost, aby nebyly nataženy odstředivou silou, a tímto způsobem zachovávají průměr pneumatiky za všech podmínek. Rovněž musí být pevné i v příčném směru, aby odolávaly tlakům a namáhání při změně směru jízdy. Zároveň musí být ve svislém směru dostatečně ohebné, aby "absorbovaly" deformace způsobené nerovnostmi povrchu a jinými překážkami. Při výrobě těchto vrstev je třeba přilepit ocel k pryži. To je sice velmi obtížné, ale společnosti Michelin se podařilo docílit dokonalé soudržnosti mezi těmito různorodými materiály, což je bezpodmínečným předpokladem úspěchu.
- Na náraznících leží běhoun. To je vzorkovaná část pneumatiky, která je v kontaktu s vozovkou. V místě kontaktu musí být běhoun schopen odolávat značným tlakům. Směs běhounu musí být schopna uchycení na všech typech povrchu, odolávat opotřebení a obrušování a měla by se co nejméně zahřívat.
A nyní zbývá pouze vytvarovat vzorek dezénu a všechny výše zmíněné polotovary vulkanizovat do jednoho výsledného produktu, kterým je kompletní pneumatika.
Značení pneumatik
195/65 R15 91T: 195- - Jmenovitá šířka pneumatiky (mm). 65 - Profilové číslo (%). R - Označení radiální konstrukce. 15 - Jmenovitý průměr ráfků v palcích. 91 - Index nosnosti. T - Kategorie rychlosti.
1 - Ochranná značka. 2 - Obchodní značka výrobku. 3 - Označení rozměru pláště. 4 - Homologační znak a číslo země. 5 - Indikátor opotřebení. 6 - Nosnost pneumatiky v kg a dovolené huštění pneumatiky. 7 - Označení země výroby.
Index nosnosti
Je to číslo určující maximální nosnost pneumatiky při rychlosti určené kategorií rychlosti za daných specifických podmínek.
LI | kg | LI | kg | LI | kg | LI | kg | LI | kg | LI | kg |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
70 | 335 | 85 | 515 | 100 | 800 | 115 | 1215 | 130 | 1900 | 145 | 2900 |
71 | 345 | 86 | 530 | 101 | 825 | 116 | 1250 | 131 | 1950 | 146 | 3000 |
72 | 355 | 87 | 545 | 102 | 850 | 117 | 1285 | 132 | 2000 | 147 | 3075 |
73 | 365 | 88 | 560 | 103 | 875 | 118 | 1320 | 133 | 2060 | 148 | 3150 |
74 | 375 | 89 | 580 | 104 | 900 | 119 | 1360 | 134 | 2120 | 149 | 3250 |
75 | 387 | 90 | 600 | 105 | 925 | 120 | 1400 | 135 | 2180 | 150 | 3350 |
76 | 400 | 91 | 615 | 106 | 950 | 121 | 1450 | 136 | 2240 | 151 | 3450 |
77 | 412 | 92 | 630 | 107 | 975 | 122 | 1500 | 137 | 2300 | 152 | 3550 |
78 | 425 | 93 | 650 | 108 | 1000 | 123 | 1550 | 138 | 2360 | 153 | 3650 |
79 | 437 | 94 | 670 | 109 | 1030 | 124 | 1600 | 139 | 2430 | 154 | 3750 |
80 | 450 | 95 | 690 | 110 | 1060 | 125 | 1650 | 140 | 2500 | 155 | 3875 |
81 | 462 | 96 | 710 | 111 | 1090 | 126 | 1700 | 141 | 2575 | 156 | 400 |
82 | 475 | 97 | 730 | 112 | 1120 | 127 | 1750 | 142 | 2650 | 157 | 4125 |
83 | 487 | 98 | 750 | 113 | 1150 | 128 | 1800 | 143 | 2725 | 158 | 4250 |
84 | 500 | 99 | 775 | 114 | 1180 | 129 | 1850 | 144 | 2800 | 159 | 4375 |
Index rychlosti
Je maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Symbol kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.
Symbol | Km/h | Symbol | Km/h |
---|---|---|---|
A1 | 5 | L | 120 |
A2 | 10 | M | 130 |
A3 | 15 | N | 140 |
A4 | 20 | P | 150 |
A5 | 25 | Q | 160 |
A6 | 30 | R | 170 |
A7 | 35 | S | 180 |
A8 | 40 | T | 190 |
B | 50 | U | 200 |
D | 65 | H | 210 |
E | 70 | V | 240 |
G | 90 | W | 270 |
J | 100 | Y | 300 |
K | 110 | ZR | >240 |
Struktura pneumatiky
Diagonální konstrukce -tento
příčný řez zobrazuje diagonální konstrukci pneumatiky. Několik textilních vrstev je položeno šikmo od
jednoho
patkového lana k druhému ve střídavém směru. Počet vrstev záleží na rozměru pneumatiky a na její nosnosti.
Proužky jsou vrstveny stejným způsobem na bočnicích i na koruně pneumatiky.
Radiální
konstrukce - radiální struktura se skládá z vrstvy složené z proužků textilu. Každý proužek je
umístěn v
úhlu 90° ke směru pohybu pneumatiky. Na koruně pneumatiky je tato kordová tkanina zakončená pásem koruny,
vytvořeným z několika vrstev vyztužených ocelovými nárazníky. Tyto korunní vrstvy jsou položeny na sebe tak,
aby
se překrývaly v různých úhlech. Jednotlivé vrstvy jsou pokládány jiným způsobem na koruně a na bočnicích,
takže
každá část pneumatiky je speciálně řešena k výkonu své funkce.
Opotřebení pneumatik
Protože hloubka dezénu pneumatik se v průběhu užívání snižuje, brzdná dráha vozidla zejména na mokré vozovce je podstatně delší. Nebezpečí aquaplaningu (tj. ztráty kontaktu vozidla s vozovkou v důsledku vodního klínu mezi pneumatikou a povrchem vozovky) se proto zvyšuje u pneumatik s malou zbytkovou hloubkou dezénové drážky. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je proto nanejvýš důležité včas vyměnit ojetou pneumatiku za novou, tj. dokud zbytková respektive bezpečnostní hloubka drážky není menší než 1,6 mm.
Úroveň minimální bezpečnostní hloubky drážky signalizují tzv. indikátory opotřebení, což jsou výstupky na dně drážek vysoké rovněž 1 ,6 mm.
Rovnoměrné opotřebení běhounu všech pneumatik na vozidle prodlužuje jejich životnost, zvyšuje tak ekonomiku provozu a přispívá i k vyšší bezpečnosti provozu. Zejména u vozidel s předním náhonem doporučujeme proto záměnu pneumatik z přední nápravy na zadní a naopak v určitých pravidelných intervalech (např. po ujetí 5 000 km) při zachování smyslu otáčení kol.
Co je ALU kolo
6,5J x 16 5x112 ET37: 6,5 - Šířka ráfku v palcích. J - Typ tvaru patice (pro téměř všechny ALU je J). 16 - Průměr disku v palcích (1palec=25,4mm). 5 - Počet děr. 112 - Průměr roztečné kružnice v mm. ET - ET (einpresstiefe=zális) v mm, vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné dělící roviny.
Zkratky ALU kol
H2 - Bezpečností výstupek (zabraňuje svléknutí pneumatiky z ráfku)
Středový otvor (center bore) - Většinou se u ALU kol neudává
U většiny ALU kol je
univerzální a vymezuje se na potřebný průměr pomocí centrovacích kroužků
Centrovací (vymezovací) kroužek - Jsou dodávané zdarma, pokud jsou potřebné na Vaše auto (některé ALU kola mají středový otvor shodný jako Vaše vozidlo). Slouží k zredukování univerzálního středového otvoru v ALU kole na průměr Vašeho vozidla
Multidisk systém
Alu kola jsou vyráběna v jedné rozteči a ET (např. 5x112 - ET70) a na Vámi požadovanou rozteč a ET (např. 5x114,3 - ET40) se použije multidisk systému. Systém multidisk je již započítán v ceně kola. Detail uchycení kola pomocí multidisk systému viz. obrázek
Ráfek kola s rozšířeným bezpečnostním 'humpem' EH2+
Rozšířený bezpečnostní 'hump' EH2+ je nejnovější inovací v designu 'humpu'. Ve spolupráci s runflatovou pneumatikou 'hump' EH2+ zaručuje, že se pneumatika nesesune z ráfku kola při náhlém poklesu tlaku pneumatiky. Samozřejmě se mohou použít i nerunflatové pneumatiky, v tom případě ale výše uvedená výhoda neplatí.
Šrouby/matice
Jsou dodávané ke každým ALU kolům zdarma, k ocelovým kolům nikoliv. Šrouby/matice ALU kol zpravidla nelze použít na ocelová kola, ani naopak.
Šrouby/matice k ALU kolům nejsou dodávané v případě přesně vrtaných kol, protože u nich lze použít šrouby originálních disků je zde také o to snížená cena.
Druhou výjimkou jsou zpravidla italské vozidla. Pro tyto značky je menší sortiment ALU kol a v některých případech lze použít šrouby pro změnu rozteče (zpravidla ze 4/100 na 4/98). Tyto šrouby mají zpravidla oproti standardním šroubům excentrické podložky. Tyto šrouby nejsou zpravidla dodávané k ALU kolům zdarma, příplatek je zpravidla 800-1200Kč.
Pokud je těchto šroubů potřeba, je napsaná poznámka v popisu ALU kola.
Příklad značení - M12x1,25 x24:M12 = průměr závitu v mm (M – metrický závit). Dosedací plocha (např. kuželová 60°, kulová R13, R14). 24 = délka závitu v mm. Délka šroubu v mm. Klíč (např.: 17 nebo 19)